torsdag 6 december 2012

De utvalda: Tankeläsaren - Kristin Cashore

Tack Månpocket för denna bok exemplar!


Titel  De utvalda - Tankeläsaren (Gracling)
Författare: Kristin Cashore
Serie: Graceling Realm #1
Språk: Svenska/Engelska
Betyg: 1 2 3 4 5
Utläst: 5 December 2012


Finns hos: CdonAdlibris

Beskriving från Goodreads:  
Boken handlar om artonåriga Katsa. Hon lever i en värld med sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som så kallade "särlingar", med olikfärgade ögon. Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets kung. Katsas gåva är dödandets gåva, så hon har vuxit upp vid kungens hov och utnyttjas som torped. Hon skickas ut på uppdrag att hota, lemlästa eller döda kungens fiender.

Allt förändras när hon möter den unge prins Po, som också är en särling. Han har tankeläsandets gåva. Kärlek uppstår, och tillsammans ger de sig ut för att störta en ondskefull kung. De upptäcker också oanade sanningar om sig själva - har Katsa verkligen dödandets gåva eller är hennes talanger egentligen till för något annat? Och hur ska de kunna störta en kung som har gåvan att kontrollera andra människor?


Tankar och funderingar:
Jag hade väldigt höga förväntningar när jag började läsa denna bok. Nästan alla min vänner på Goodreads som hade läst boken hade gett den en femma. Tyvärr måste jag säga att jag blev lite besviken.

Jag säger inte att boken är dålig, för det är den inte. Men jag tror jag är lite för gammal för just denna bok. Jag kunde tycka att boken var lite seg i sina ställen och att ibland kunde vara lite för barnslig för min smak. Det var inte försen efter mer en halva boken jag var helt inne i den och egentligen hände det inte så där jätte mycket heller. Nu låter det som jag hatar boken vilket jag absolut inte gör, det är bara att jag hade förväntat mig mer.

Jag tyckte Katsa var jobbig hela tiden men tyckte om Po redan från början, det var något spännande och unikt med honom. Det är något med  Bitterblue som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Har för mig att det ska bli en bok med henne så det blir att försöka få tag i den för att få reda på mer.

Jag kommer kanske inte slänga mig över nästa del i boken men jag kommer definitivt att läsa övriga böcker i serien. Dock kommer jag nog inte köpa böckerna utan låna dom från biblioteket istället. Eller vem vet, framsidorna på alla böcker är galet snygga.

Jag vill rekommendera denna bok till någon som precis har börjat att läsa fantasy eller ska börja läsa fantasy. Den passar prefekt till nybörjaren då den innehåller allt man kan önska sig en bra fantasy ska ha.

1 kommentar:

  1. SV: Tack för hjälpen! Jag inser nu att jag är ganska redigt oteknisk, jag skulle aldrig ha förstått det där med facebook själv :P

    SvaraRadera