lördag 29 december 2012

Tag: Året som Gått

Hittade den här hos Cecilia (ja jag vet ditt namn, stalkar dig alltid på goodreads! xD) och tyckte den var riktigt kul. 

1. Bästa bok du läste 2012? (du kan bryta ner det till genrer om du vill)
Jag har läst väldigt bra böcker det här året men bästa måste nog vara The Hunger Games av Suzanne Collins eller Obsidian av Jennifer L. Armentrout.

2. Böcker som du hade höga förväntningar för, men som inte alls föll i din smak?
Fallen av Lauren Kate och Evermore av Alyson Noël.

3. Mest överraskande (på ett bra sätt) bok 2012?
The Fault In Our Stars.
När Lauren som jag fick boken av berättade vad den handlade om tyckte jag: Det här är verkligen ingen bok jag kommer att tycka om. Gud vad fel jag hade!

4. Bok du rekommenderade till folk mest 2012?
The Fault In Our Stars.
En bok som jag slänger på alla som frågar mig om läs tips.

5. Bästa bokserie du kom över 2012?
Jag läser i stort sätt bara serier nu för tiden (och är jätte dålig på att avsluta dom) men här är några:
Vampire Academy, Hunger Games, Percy Jackson, Lux, The Mortal Instruments och massa massa mer.

6. Nya favoritförfattare du upptäckte 2012?
Jennifer L. Armentrout, Veronica Roth och Richelle Mead

7. Bästa bok som inte tillhör de genrer du i normala fall läser?
Gud vad jag nämner The Fault In Our Stars. Men det är inte en bok som jag vanligtvis brukar läsa.

8. Mest spännande, kan-inte-sluta-läsa bok 2012?
Delirium av Lauren Oliver

9. Böcker du läste i år som du mycket väl kan läsa om nästa år?

Första Hunger Games boken självklart!

10. Favoritomslag av en bok du läste 2012?



 Throne of Glass av Sarah J. Maas

 11. Mest minnesvärda karaktär 2012? 

Daemon Black från Obsidian av Jennifer L Armentrout.

12. Den mest vackert skriva bok läst 2012?
The Fault in Our Stars (börjar bli ganska trött att alltid nämna den boken) och Delirium.

13. Den bok som har haft störst betydelse för dig 2012?

Böckerna i Lux-serien av Jennifer L. Armentrout.

 14. En bok som du inte förstod varför du väntade till 2012 att läsa? 

The Vampire Academy serien. Den är ju sjukt bra! Varför var jag så dum och väntade?

15. Favoritcitat från en bok du läste 2012
“You know," Gabriel said, "there was a time I thought we could be friends, Will."

"There was a time I thought I was a ferret," Will said, "but that turned out to be the opium haze. Did you know it had that effect? Because I didn't.”
― Cassandra Clare, Clockwork Angel

16. Kortaste och längsta bok läst 2012?
Jag har ingen anning om jag ska vara ärlig, håller inte koll på sånt. 

17. Favoritförhållande från en bok du läste 2012 (kärlek, familj, vänskap etc.)
Katy Swatz och Daemon Black i Lux-serien.

 18. Favoritbok du läste under 2012 av en författare du har läst andra böcker av?

Silence av Becca Fitzpatrick

19. Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?
Obsidian av Jennifer L. Armentrout

Bokbloggande 2012


1. En bokblogg som blev din nya favorit under 2012? 
Petras Bokblogg - hon är orsaken till varför jag började blogga själv.
Swebookobsession - Stalkar den bloggen i stort sätt varje gång jag är inne på internet. 

Det finns många mer jag tycker om, men de två bloggarna är de jag tittar varje dag på och får i stort sätt alla mina boktips ifrån.

2. En av de bästa recensioner du skrev 2012? 
Jag har ingen aning alls! Tycker inte jag är sådär jätte bra på recensioner.

3. Bästa evenemang du varit på (författarsigneringar, mässor etc)?
Inget.
Jag har inte varit på något bokmässigt alls. Tråkiga jag!

4. Det bästa ögonblick som bokbloggare 2012?
Att jag ens började blogga. Hade tänkt att göra det så många gånger men det blev aldrig av försen nu. Och jag ångrar mig absolut inte att jag började. Ett av mitt bästa beslut i mitt liv. 

5. Ditt populäraste inlägg det här året?

Min byta böcker inlägg som du kan hitta här.

6. Inlägg du önskar hade fått lite mer kärlek?
Jag är nöjd för all kärlek jag får! 

7. Bästa bokrelaterade upptäckt (hemsidor, affärer etc)?
Goodreads! Jag är helt besatt av goodreads och är där i stort sätt hela tiden.
bokfynd.nu är också helt fantastiskt om man vill köpa en bok och hitta billigaste stället att köpa det på. Använder den sidan varje gång jag ska beställa hem böcker. 

8. Gjorde du klart någon läsutmaning eller mål som du satte vid början av året?
Jag satte inte mitt mål försen i början av sommaren och det var att läsa 50 böcker i år. Nu när jag skriver inlägget har jag läst 69 böcker så utmaningen är avklarad. Ska försöka sätta ett lite högre mål nästa år.

Ser framåt


1. En bok du inte läste 2012 som kommer att bli prioriterad under 2013?
En bok?! Jo men visst. Jag ska försöka läsa ut all böcker jag har i bokhyllan. Tycker jag låter som en riktigt bra mål (och som jag aldrig kommer att klara)

2. Bok som du ser fram emot 2013?
Clockwork Princess av Cassandra Clare

3. En sak du hoppas att uppnå eller göra med ditt läsande/bloggande 2013?
Att avsluta mer serier.
Som jag har sagt tidigare är jag jätte duktig på att börja på serier men jag avslutar dom aldrig. År 2013 hoppas jag på att avsluta så många serier som möjligt.

2 kommentarer: