söndag 2 december 2012

City of Bones - Cassandra Clare

Titel  City of Bones
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #1
Språk: Svenska/Engelska
Betyg: 1 2 3 4 5
Utläst: 15 November 2012








Beskriving från Goodreads:  
When fifteen-year-old Clary Fray heads out to the Pandemonium Club in New York City, she hardly expects to witness a murder -- much less a murder committed by three teenagers covered with strange tattoos and brandishing bizarre weapons. Then the body disappears into thin air. It's hard to call the police when the murderers are invisible to everyone else and when there is nothing -- not even a smear of blood -- to show that a boy has died. Or was he a boy?

This is Clary's first meeting with the Shadowhunters, warriors dedicated to ridding the earth of demons. It's also her first encounter with Jace, a Shadowhunter who looks a little like an angel and acts a lot like a jerk. Within twenty-four hours Clary is pulled into Jace's world with a vengeance, when her mother disappears and Clary herself is attacked by a demon. But why would demons be interested in ordinary mundanes like Clary and her mother? And how did Clary suddenly get the Sight? The Shadowhunters would like to know. . . .

Exotic and gritty, exhilarating and utterly gripping, Cassandra Clare's ferociously entertaining fantasy takes readers on a wild ride that they will never want to end.


Tankar och funderingar:
Jag hade redan läst den här boken när jag började om på den, men efter jag hade köpt en bokbox med de tre först böckerna tyckte jag att jag kan läsa om den. Och om sanningen ska fram också läsa om den för att filmen kommer ut snart.

Jag vet inte vad som var med mig men den här gången hade jag jätte svårt att riktigt komma in i boken. Men efter ett tag så var jag äntligen helt fast i boken. Den var precis lika bra som jag mindes den var om inte till och med bättre den här gången du jag faktiskt förstod mer.

Jag kan tycka att karaktärerna var lite tråkiga i början men när väl all action började så ändrades min uppfattning helt. Jag till och med tyckte om Clary som jag annars hade så svårt att tycka om. Jag tycker hon är lite jobbig och klagar hit och dit och kan aldrig bestämma sig. Ta ett beslut och håll det! Tyckte även det är lite jobbigt att Clary inte kan slåss, men förhoppningsvis kommer det ändras i de andra böckerna i serien. Jag gillar tjejer som kan slåss!

Blev väldigt väldigt väldigt förvånad och besviken över slutet och jag hoppas allt bara är något Valentine ljugit ihop, för inte kan de vara syskon på riktigt? Jag hoppas att det skulle bli lite kärleks action mellan Jace och Clary. Om inte så, så tar jag gärna Jace!

Jag verkligen avgudar Cassandra Clare och hur hon skriver och jag har höga förväntningar över resterande böcker.

1 kommentar:

  1. En av mina favoritserier och vad som verkligen fick mig att läsa engelska böcker. Så jäkla bra!

    SV: Precis! Hur skulle man annars få alla böcker som pryder bokhyllan så fin? :P

    SvaraRadera