tisdag 4 december 2012

City of Ashes - Cassandra Clare

Titel  City of Ashes
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #2
Språk: Svenska/Engelska
Betyg: 1 2 3 4 5
Utläst: 29 November 2012

Beskriving från Goodreads:  
Clary Fray just wishes that her life would go back to normal. But what's normal when you're a demon-slaying Shadowhunter, your mother is in a magically induced coma, and you can suddenly see Downworlders like werewolves, vampires, and faeries? If Clary left the world of the Shadowhunters behind, it would mean more time with her best friend, Simon, who's becoming more than a friend. But the Shadowhunting world isn't ready to let her go — especially her handsome, infuriating, newfound brother, Jace. And Clary's only chance to help her mother is to track down rogue Shadowhunter Valentine, who is probably insane, certainly evil — and also her father.

To complicate matters, someone in New York City is murdering Downworlder children. Is Valentine behind the killings — and if he is, what is he trying to do? When the second of the Mortal Instruments, the Soul-Sword, is stolen, the terrifying Inquisitor arrives to investigate and zooms right in on Jace. How can Clary stop Valentine if Jace is willing to betray everything he believes in to help their father?


Tankar och funderingar:
Cassandra Clare sviker dig aldrig. Hennes böcker fortsätter att trollbinda mig mer och mer. Hennes språk är bara helt underbart och den drar sig verkligen in i handlen så det känns som man är en del av berättelsen. Dock kunde jag tycka att den var lite seg vid en del tillfällen, men när något faktiskt  hände satt jag som på nålar.

Jace är fortfarande helt underbar och jag är helt tokig i hans kommentarer, vem kan inte älska honom? Den här boken är inte bara ifrån Clarys PoV och istället får man följa de andra personerna i serien. Vilket leder till att andra karaktärer har fått större roller och allt blir inte då bara är om Clary vilket jag tycker är super kul. Blev väldigt förvånad vad som hände med Simon men tycker det leder till något bra, han är nu inte längre den svaga roligare killen.

Även fast Clary försöker få ihop ett förhållande med Simon så blir jag lite orolig vad hon känner över Jace, ni är syskon ni ska inte känna eller göra så som ni gör?! Är detta kanske hint från Cassandra att de kanske inte är syskon i alla fall? Gud jag hoppas så.

På tal om kärlek så tycker jag det är kul att Alec och Magnus Bane börjar tycka om varandra, är inte van att läsa om ett homosexuellt par så jag hoppas väldigt mycket på dom. Även fast Magnus kanske är lite för gammal för honom (med så där 300 år) så bryr jag mig inte om det för Magnus är en helt underbar karaktär.

Jag kommer slänga mig över tredje boken i serien så fort jag får tid, för en mer spännande serie har jag inte läst på ett bra tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar