måndag 10 december 2012

City of Glass - Cassandra Clare

Titel  City of Glass
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #3
Språk: Svenska/Engelska
Betyg: 1 2 3 4 5
Utläst: 2 December 2012



Finns hos: CdonAdlibris





Beskriving från Goodreads:  
To save her mother's life, Clary must travel to the City of Glass, the ancestral home of the Shadowhunters - never mind that entering the city without permission is against the Law, and breaking the Law could mean death. To make things worse, she learns that Jace does not want her there, and Simon has been thrown in prison by the Shadowhunters, who are deeply suspicious of a vampire who can withstand sunlight.

As Clary uncovers more about her family's past, she finds an ally in mysterious Shadowhunter Sebastian. With Valentine mustering the full force of his power to destroy all Shadowhunters forever, their only chance to defeat him is to fight alongside their eternal enemies. But can Downworlders and Shadowhunters put aside their hatred to work together? While Jace realizes exactly how much he's willing to risk for Clary, can she harness her newfound powers to help save the Glass City - whatever the cost?


Tankar och funderingar:
Jag slängde mig över den här boken efter ha läst andra delen I The Mortal Instruments. Och jag måste säga, jag tycker böckerna bara blir bättre och bättre. Cassandra Clares språk är helt fantastiskt och som vanligt dras man in i berättelsen.

I den tredje delen så är blev det lite miljöbyte vilket jag tyckte var ganska skönt och det var riktigt kul att få läsa lite om Idris. Nu förstår jag verkligen varför alla älskar den platsen. Den känns så magisk och jag skulle verkligen önska att jag kunde ha sett den själv med mina ögon.

Tempot var högt och det hände saker hela tiden vilket gjorde att man inte ville lägga ifrån sig boken en ända sekund. Man satt som på nålar hela tiden och man kunde inte räkna ut alls vad som skulle hända.
Jag måste nog säga att den här boken är nog den bästa jag har läst på jag vet inte hur länge.

Man kunde nästan tro att hela bok serien skulle kunna ha slutat med den här boken så det ska bli jätte intressant att läsa de andra böckerna. Nu när Valentine är borta vad är det som ska hända då tro? 

Den här serien rekommenderar jag till alla, och hoppas ni kommer älska den lika mycket som jag gör.

Läste också någonstans att det skulle bli en svensk översättning på böckerna snart, minns tyvärr inte vart jag läste det men hoppas det är sant. 

1 kommentar:

  1. The Mortal Instruments är en av mina absoluta favoritserier! Längtar så mycket efter den sista boken. (:

    SV: man förbereder sig ju inför 3 veckors ledighet. Måste ju ha något att läsa då! :D

    SvaraRadera