onsdag 19 december 2012

Frostbite - Richelle Mead

Titel  Frostbite
Författare: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy #2
Språk: Svenska/Engelska
Betyg: 1 2 3 4 5
Utläst: 10 December 2012
Finns hos: CdonAdlibris |

Beskriving från Goodreads:  
Rose loves Dimitri, Dimitri might love Tasha, and Mason would die to be with Rose...

It’s winter break at St. Vladimir’s, but Rose is feeling anything but festive. A massive Strigoi attack has put the school on high alert, and now the Academy’s crawling with Guardians—including Rose’s hard-hitting mother, Janine Hathaway. And if hand-to-hand combat with her mom wasn’t bad enough, Rose’s tutor Dimitri has his eye on someone else, her friend Mason’s got a huge crush on her, and Rose keeps getting stuck in Lissa’s head while she’s making out with her boyfriend, Christian! The Strigoi are closing in, and the Academy’s not taking any risks... This year, St. Vlad’s annual holiday ski trip is mandatory.

But the glittering winter landscape and the posh Idaho resort only create the illusion of safety. When three friends run away in an offensive move against the deadly Strigoi, Rose must join forces with Christian to rescue them. But heroism rarely comes without a price...


Tankar och funderingar:
Jag var riktigt förtjust i första boken i den här serien och jag har hört så mycket bra om den här serien. Jag  blev inte precis besviken men den här boken var inte riktigt lika bra som första. Jag har hört att fler läsare tycker att denna bok är den svagaste så jag hoppas att de övriga böckerna i serien blir bättre.

Början av Frostbite var riktigt bra och man blev förvånad att något sådant stort händer så snabbt, dock blev tempot mycket lägre ju längre in man kom. I mitten av boken blev det väldigt långtråkigt och något riktigt spännande hände inte precis försen vid slutet och då var man helt tokig av all spänning. Jag till och med grät ett par tårar i slutet, inte av det uppenbara utan att Rose behövde ha sin mamma. Jag vet inte varför men det blev väldigt känslosamt för mig då.

Äntligen får man också träffa Adrian Ivashkov och jag förstår varför alla älskar honom, han är ju bara för charmig! Och det är tur att man har honom när Dimitri blev alldeles för jobbig. Nej jag gillade honom inte i den här boken och jag förstår inte varför Rose är så förtjust i honom.

Jag förstår varför så många älskar den här serien, det är något speciellt med Richelle Meads skrivsätt som drar en in i boken och man kan inte göra annat att älska alla olika och unika karaktärer. Bravo!

Det är med ännu högre förväntan jag kommer börja nästa bok i serien.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar