fredag 28 december 2012

Tag: Your life as a reader

Har sett denna tag hos hos lite olika bloggare och tyckte den var kul och så bestämde mig för att svara på frågorna jag med.

FÖRFLUTET


1. Hur gammal var du när du började läsa?
 Jag kommer inte ihåg. Man lärde sig och läsa i ettan tror jag men det var nog inte försen i årskurs tre som jag fick upp läslusten och började läsa för skoj skull.

2. Vad är titeln på den första bok du läste?
Igen det vet jag inte. Jag har för mig att det var en Kitty Drew bok.

3. Vilken bok fick dig att älska att läsa?
  Jag skulle önska att jag kunde säga Harry Potter men det var inte försen precis innan femte boken kom ut innan jag började läsa dessa underbara böcker.

Så för mig är det Kitty-böckerna som fick mig att älska att läsa. Minns att jag låg och läste hela natten för varje kapitel slutade så spännande så man inte kunde sluta läsa.

4. Vilket är det tidigaste minnet du har av läsning?
 Jag har inte riktigt något läs minne när jag var liten så jag måste tyvärr hoppa över frågan. 


NUTID

5. Hur många böcker äger du just nu?
 Om jag tittar på in-my-bookshelf shelf på goodreads så har jag lagt till 142 st, och då har jag inte lagt till alla.

Men skulle gissa runt 160-180 st.

6. Vilken av dem är din favorit?
 Harry Potter-serien, Hunger Games, Lux-series och The Fault In Our Stars.
Speciellt The Fault In Our Stars då jag fick den boken i födelsedags present från min vän Lauren som bor i USA. <3

7. Vem av dem ogillar du mest?
 House of Night-series.

8. Vilken är din favoritgenre?
 YA Paranormal Romance.

9. Hur ofta läser du?
 Nästan varje dag.

Ibland går det perioder då jag inte läser på några veckor men läslusten kommer alltid tillbaka och då köttar jag igenom böcker.

10. Barn, ungdom eller vuxenböcker?
 Ungdom för det mesta, ibland slinker det in en fantasy vuxenbok eller en bok jag fått från Harlequin.

11. Snabb, medelmåttig eller långsam läsare?
Många säger att jag är en snabb läsare men tycker nog själv jag är medelmåttig.
Det beror oftast på vilken bok jag läser. Skolböcker går det jätte snabbt att läsa men när det kommer till de böcker jag vill läsa låser jag lite långsammare. Jag vet inte varför.

12. Vem är din favoritförfattare och varför?
Har många favoriter så kan inte riktigt bestämma mig för vem som är favorit favorit.
Just nu lutar det sig åt Jennifer L. Armentrout, jag är helt tagen av hennes böcker

13. Pocket eller inbunden?
 Jag ÄLSKAR pocket, ännu bättre är ju så klart paperback bara för de är lite större en svenska pockets.

Tycker inte om inbunden alls och undviker det så ofta jag kan. Tycker de blir tunga när man läser och väger så mycket i väskan.

14. Vem är din favorithuvudkaraktär?
Katy Swartz

15. Vem är din favoritskurk?
 Warner från Rör mig inte! (Shatter Me)

16. Hur långa böcker brukar du vanligtvis läsa?
 Mellan 300-800 sidor.

FRAMTID

17. Ser du dig själv ha en karriär inom litteratur?
 Både ja och nej. Är sugen att plugga till bibliotekarie när jag blir friskare men vet inte om det blir så eller inte. Det är som sagt framtiden som vi pratar om. Allt kan hända!

18. Tror du att läsplattor kommer ta över de fysiska böckerna?
 Nej. Men jag tror i framtiden att läsplattan kommer bli allt vanligare.

19. Kommer du se till att introducera läsning för dina framtida barn?
Jag hade inte tänkt att ha barn i framtiden, men om jag skulle få barn ändå så självklart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar