tisdag 5 mars 2013

Rör mig inte! - Tahereh Mafi

Tack B Wahlströms för detta bok exemplar!

Titel: Rör mig inte! (Eng: Shatter me)
Författare: Tahereh Mafi
Serie: Shatter Me #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 303
Betyg: 1 2 3 4 5

Beskriving från Goodreads:  
Ingen vet varför Juliettes beröring är dödlig. Och så länge hon sitter inlåst och inte kan skada någon är det ingen som bryr sig om det heller. Världen har för fullt upp med att falla sönder för att ha tid med en 17-årig, trasig och inbunden tjej. Svält och sjukdomar decimerar befolkningen, fåglarna flyger inte längre och molnen har fel färg.
Återetablissemanget sa att bara de kunde ställa saker till rätta igen, och de låste in Juliette i en cell. Nu har så många människor dött att de överlevande viskar om krig. Och Återetablissemanget ändrar sig. Kanske är Juliette mer än en pinad själ i en giftig kropp. Kanske är hon precis vad de behöver just nu.
Juliette tvingas välja: bli ett vapen i Återetablissemangets tjänst. Eller slåss mot dem.



Tankar och funderingar:
Jag har hört så mycket bra så det var med väldigt höga förväntningar jag äntligen plockade upp boken. Och jag skäms över att det tog mig så här lång tid att göra den, för den här boken var så otroligt sjukt bra att jag läste ut hela boken på en ända sittning! Jag kunde verkligen inte lägga mig ifrån den.

Först och främst vill jag prata om framsidan, till en början avskydde jag det svenska omslaget men när jag tittar på de orginala omslagen så är ju dom ännu fulare, eller ja de lite nyare omslaget med ögat på gillar jag men den svenska är favoriten. Den förklara i alla fall lite vad boken handlar om. Så tummen upp för svenska omslag!

Jag tycker väldigt mycket om Juliettes berättar röst, den är väldigt unik med ibland korta meningar eller upprepningar vilket jag kände gjorde boken unik och älskvärd. Jag avgudar (du hörde mig rätt, avgudar verkligen) att en del meningar är överstrukna vilket jag tror är tankar Juliette har men inte riktigt vågar att erkänna. Dock blir dom mindre och mindre ju längre in man kommer i boken men det beror mest på att Juliette växer och blir tuffare.

Det enda som gör att boken inte blir en fullpoängare för mig är att romantiken inte känns verklig för det minsta. Är väldigt trött på kärlek i första överkastet och Adam är bara för konstig, jag vet inte men för mig kändes det som Adam blev lite ev an stalker (?!).
Då tycker jag att Warners besatthet av Juliette var med trovärdig. Warner blev också snabbt min favorit person i hela boken. Även fast han är skurkten kan jag inte låta bli att tycka om och tycka synd om honom. Jag vet inte vad det är för fel med mig men jag verkar alltid heja på fel person.

Jag kan verkligen inte vänta med att andra delen ska komma ut. Jag behöver ha den nu!



Andra delar i serien: 
1. Rör mig inte! (Eng: Shatter me)
2. Rädda mig inte! (Eng: Unravel me)
3. Untitled

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar