söndag 24 mars 2013

Dark Parties - Sara Grant


Titel: Dark Parties
Författare: Sara Grant
Serie: -
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 265
Betyg: 1 2 3 4 5

Beskriving från Goodreads:  
Sixteen-year-old Neva has been trapped since birth. She was born and raised under the Protectosphere, in an isolated nation ruled by fear, lies, and xenophobia. A shield "protects" them from the outside world, but also locks the citizens inside. But there's nothing left on the outside, ever since the world collapsed from violent warfare. Or so the government says...

Neva and her best friend Sanna believe the government is lying and stage a "dark party" to recruit members for their underground rebellion. But as Neva begins to uncover the truth, she realizes she must question everything she's ever known, including the people she loves the most.



Tankar och funderingar:
Köpte den här boken på SF-bokhandels  bokrea mest för att jag tyckte att omslaget var så otroligt fint. Sedan  när jag läste boken så var det ju bara ett plus att den faktiskt var så bra som den är. 

Dark Parties utspelar sig i en mörk framtids värld där invånarna bor inuti en skyddande sköld på grund av att få skydd från obeboelig giftet som har angripna omvärlden, det är i alla fall vad regeringen säger. 
Neva och hennes bästa vän Sanna är misstänksam mot regeringen och Neva har börjat göra en lista över personer som försvunnit under mystiska omständigheter, vilket stiger mer och mer per dag. Regeringen börjar bli ganska desperata då befolkningen minskar så drastiskt och de börjar ta över nyheterna för att upprätthålla illusionen att allt är precis som det ska. De har även dragit in alla preventivmedel i förhoppning att mer barn ska födas.

Jag tyckte boken var riktigt spännande men jag tyckte att man aldrig fick något förklarat, varför hade världen blivit som de blivit. Jag förstod inte ens hur världen var uppbyggt och jag fick aldrig några svar på det. Det kändes som författaren tyckte att det här skulle man redan veta om.

Annars tyckte jag boken var riktigt okej, ganska spännande på sina ställen. Jag tycker att Neva var en riktigt modig tjej som vågade stå på sig när alla andra hade gett upp. Blev dock ganska irriterad på Sannas pojkvän som Neva tillslut också blir förälskad i och allt blev bara så krångligt.

Jag önskar att det här var en serie för så många frågor var fortfarande obesvarade när boken slutade och man vill fortfarande få reda vad som hände med de övriga karaktärerna och inte bara Neva. Men boken är helt och klart läsvärd.



Favorit Citat:

“Yeah, as long as we know we're trapped, we still have a chance to escape.”

“We want to discover who we are without the burden of sight. It's easy to believe we are the same inside because we look so similar. Sanna says only in the dark can we know the truth, but I'm not so sure. Darkness conceals.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar