fredag 15 mars 2013

City of Fallen Angels - Cassandra Clare

Titel: City of Fallen Angels
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #4
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 435
Betyg: 1 2 3 4 5

Beskriving från Goodreads:  
Clary is back in New York and life is good: she’s in training to be a shadowhunter and is finally able to call Jace her boyfriend. But nothing comes without a price. When Jace inexplicably begins to pull away from her, Clary is forced to acknowledge that she herself has set in motion a chain if events that could lead to the loss of everything she loves. Even Jace.

Love. Blood. Betrayal. Revenge.
The stakes are higher than ever…




Tankar och funderingar:
Jag verkligen älskade de tre första delarna i The Mortal Instrument så jag var väldigt nervös när jag började läsa den fjärde boken i serien. Till en början var det bara tänkt som att den här serien skulle bli en trilogi men sen bestämde sig Cassandra Clare att nej, vi skriver tre delar till. Visst tycker jag boken var bra, men jag tror böckerna skulle varit så mycket bättre om det bara var tre delar för den här boken levde inte upp till samma nivå som de andra böckerna jag har läst ifrån Cassandra Clare.

Om jag ska vara ärlig så minns jag inte ens vad som hände i boken och då jag läste ut den bara för några dagar så är det kanske inte så dåligt. Boken får bara så högt betyg för det är just Cassandra Clare och att jag älskar Shadowworld världen som hon har byggt upp. Om det här skulle varit en första del i serie skulle jag aldrig fortsätta för den var så seg, hände det något ens?

Jag som alltid har tyckt om Jace blev bara mer och mer irriterad på honom. Jag blir bara så galen att det alltid ska vara något så att han och Clary inte kan vara tillsammans. Det börjar bli lite tjatigt om du frågar mig, tycker Cassandra Clare kanske borde ha fokuserat på något annat. Dock älskar jag dialogerna med honom med vem som helst, det är alltid lika roliga och spydiga och det var vid flertal tillfällen jag skrattade högt.

Tycker det var riktigt kul att de nämnde William Herondale från The Infernal Devices ett par gånger, är faktiskt roligt när hon blandar ihop två serier med varandra, dock ledde det till att jag ville ha sista delen i The Infernal Devices ännu mer så den väntan är värre än någonsin.

Och slutet. Vad var det för cliffhanger? Jag är så glad över att jag har femte delen i bokhyllan så jag slipper att störa mig allt för mycket över jobbiga cliffhangers.


Favorit Citat:
“You know, some people think Shadowhunters are just myths. Like mummies and genies." Kyle grinned at Jace. "Can you grant wishes?"
"That depends," he said. "Do you wish to be punched in the face?”

Andra delar i serien: 
1. City of Bones
2. City of Ashes
3. City of Glass
4. City of Fallen Angels
5. City of Lost Souls
6. City of Heavenly Fire

1 kommentar:

  1. En fyra i betyg betyder i alla fall att den är läsvärd! Jag ska verkligen försöka sluta vara rädd för resten av den här serien...

    SvaraRadera