söndag 3 mars 2013

Reached - Ally Condie

Titel: Reached
Författare: Ally Condie
Serie: Matched #3
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 512
Betyg: 1 2 3 4 5

Beskriving från Goodreads:  
After leaving Society to desperately seek The Rising, and each other, Cassia and Ky have found what they were looking for, but at the cost of losing each other yet again. Cassia is assigned undercover in Central city, Ky outside the borders, an airship pilot with Indie. Xander is a medic, with a secret. All too soon, everything shifts again.







Tankar och funderingar:
Sista och avslutande delen i Matched serien. Hela serien hann jag läsa ut på fem dagar vilket är rekord för mig. Även fast det kanske har låtit som jag har avskytt den här serien så är det absolut inte så. Det kanske inte är den bästa serien jag har läst men det är inte den sämsta heller. Jag är väldigt förälskad i Ally Condies skrivsätt och hon förtrollar mig varje gång jag öppnar boken. Jag skulle gärna läsa något annat från henne, gärna en bok fristående bok (heter det så när det inte är en serie, för det var i alla fall det jag menade).

Vad som är nytt i den här boken är att man får följa Xander var tredje kapitel till skillnad från andra boken då man fick bara följa Cassia och Ky. Jag har alltid tyckt om Xander och innerst inne har jag nog hoppats på att det skulle bli Cassia och honom i slutet så jag tyckte väldigt mycket om att läsa ifrån hans perspektiv. Jag tycker nog till och med att hans kapitel var de bästa.

Så vad tyckte jag om slutet? Ja du, jag vet inte. Visst kändes som det var ett slut på serien men på något sätt hade jag nog hoppats på något mer. Jag hade nog också hoppats på något annat slut, jag vet inte varför men jag hade hoppats på ett sorgligt slut. Självklart var det lite sorgligt men kanske inte tillräckligt. Känner mig elak nu när jag säger det men jag hade hoppats på att alla inte skulle få ett lyckligt slut, i alla fall dom som överlevde. Nu kanske det blev lite spoilers där men det är väldigt mycket död i den här boken.

Jag skulle tipsa den här serien till någon som vill läsa en väldigt vackert skriven dystopian serie.


Favorit Citat:
"I realize now how much courage it takes to choose the life you want, whatever that might be.”

Andra delar i serien: 
3. Reached

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar