onsdag 27 mars 2013

City of Lost Souls - Cassandra Clare

Titel: City of Lost Souls
Författare: Cassandra Clare
Serie: The Mortal Instruments #5
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 535
Betyg: 1 2 3 4 5

Beskriving från Goodreads:  
What price is too high to pay, even for love? When Jace and Clary meet again, Clary is horrified to discover that the demon Lilith’s magic has bound her beloved Jace together with her evil brother Sebastian, and that Jace has become a servant of evil. The Clave is out to destroy Sebastian, but there is no way to harm one boy without destroying the other. As Alec, Magnus, Simon, and Isabelle wheedle and bargain with Seelies, demons, and the merciless Iron Sisters to try to save Jace, Clary plays a dangerous game of her own. The price of losing is not just her own life, but Jace’s soul. She’s willing to do anything for Jace, but can she still trust him? Or is he truly lost?

Love. Blood. Betrayal. Revenge. Darkness threatens to claim the Shadowhunters in the harrowing fifth book of the Mortal Instruments series.


Tankar och funderingar:
Näst sista delen i The Mortal Instruments och jag börjar bli nervös. Varför vet jag inte riktigt för jag litar på Cassandra Clare ska leverlera (i alla fall någorlunda) i slutet men det känns jobbigt  att det ska bli slut på  hela serien.

Jag måste säga att del fem är mycket bättre än del fyra som jag egentligen inte tyckte om sådär jätte mycket. Den här gången minns jag i alla fall vad som hände och det är ju alltid en början. Dock kunde jag tycka att det blev lite segt vid vissa tillfällen. Det tog tid att komma från en punkt till en annan. Kunde ta flera sidor innan något faktiskt hände vilket gjorde att boken blev lite seg i sina stunder. Blev också ganska irriterad på att alltid få läsa om hur vacker/snygg/attraktiv Jace, jag vet det redan du behöver inte påminna mig hela tiden.

Tycker det var kul att allt inte bara var om Jace och Clary utan de andra karaktärerna fick större plats. Man fick läsa från så många olika perspektiv att man ibland var tvungen att titta tillbaka och dubbelkolla vem det var man läste om men annars gillar jag det skarpt. Jag älskar Alec och Magnus tillsammans (mina känslor i slutet, jag dör!!!) men att Isabelle och Simon bara skulle berätta för varandra var de kände satt jag och önskade i stort sätt hela tiden.

Jag satt och tänkte efter lite, jag börjar tro att Broder Zacharias är Jem eller Will från The Infernal Devices. Det skulle inte förvåna mig det minsta för det hintades så mycket om att Broder Zacharias kände till vem Will var. 

Nu måste jag vänta ett helt år innan sista delen ska komma ut. Så skjut mig nu! Jag orkar inte vänta!


Favorit Citat:
“Missing, one stunningly attractive teenage boy. Answers to 'Jace' or 'Hot Stuff”

Andra delar i serien: 
1. City of Bones
2. City of Ashes
3. City of Glass
4. City of Fallen Angels
5. City of Lost Souls
6. City of Heavenly Fire

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar