lördag 6 april 2013

Saga Swärd: omskakare och världsresenär - Taliah Pollack

Titel: Saga Swärd: omskakare och världsresenär
Författare: Taliah Pollack
Serie: Saga Swärd #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 364
Betyg: 1 2 3 4 5

Beskriving från Goodreads:  
Saga Swärd är arg på det mesta. På mamma och pappa som övergett henne. På mormor som bara tjatar. På alla som säger att hon är sjuk.
Efter olyckan som dödade hennes tvillingbror upptäcker Saga att hon kan resa till främmande världar. Det sägs att en svartkonstnär samlar sina krafter och att Saga har en uppgift att fylla. Men varken hotet om världarnas undergång, doktorns medicinering eller ödet som Omskakare kan stoppa Saga från att söka efter det som gått förlorat. Snart är stormen här.





Tankar och funderingar:
Först och främst vill jag tacka själva författaren Taliah Pollack som tipsade och gav mig en pdf fil till boken. Tack så hemskt mycket!

När jag fick höra vad boken skulle handla om var jag först lite tveksam men tänkte att jag ändå borde ge den en chans och jag ångrar mig absolut inte. Boken är rysligt spännande och tack vare att boken hade så korta kapitel (vilket jag älskar) så gick det väldigt snabbt att läsa ut boken, man satt hela tiden och tänkte bara ett kapitel till, nej bara ett kapitel till och tiden bara flög förbi. Jag läste ut boken under bara en kväll så snabbt gick det för mig att läsa  Saga Swärd: omskakare och världsresenär.

Jag kunde tycka att inledningen var lite seg till en början men boken blev snabbt väldigt spännande, mest spännande enligt mig (och min favorit del) är när Saga kommer till världen där onde Baron Sam härskar. Så sjukt bra!

Jag tror dock att jag är lite för stor för den här boken för ibland kunde jag tycka den kunde vara lite barnslig på sina ställen men det var inget jag störde mig allt för mycket på.
Under hela läsupplevelsen kunde jag inte sluta tänka på att den här boken skulle jag älskat sönder när jag var mindre. Jag säger inte att jag inte tycker om boken nu, tvärt om den var riktigt bra men som jag sa förut så är jag nog lite för gammal. Jag tror bara att man mellan 12-15 år gammal skulle uppskatta boken lite mer.

Jag råkar veta att Taliah Pollack hade tänkt sig att den här serien ska bli en trilogi och jag kommer definitivt läsa resten av delarna när de kommer ut!

Favorit Citat:
Okammad flicka tror sig vara världsresenär under svimning. Mormor hysterisk och ganska ful. Själv är jag fortfarande dum i huvudet, men mustaschen krullar uppåt som den ska. 

1 kommentar: