tisdag 16 april 2013

Half-Blood - Jennifer L. Armentrout

Titel: Half-Blood
Författare: Jennifer L. Armentrout
Serie: Covenant #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 281

Beskriving från Goodreads:  
The Hematoi descend from the unions of gods and mortals, and the children of two Hematoi-pure-bloods-have godlike powers. Children of Hematoi and mortals-well, not so much. Half-bloods only have two options: become trained Sentinels who hunt and kill daimons or become servants in the homes of the pures. Seventeen-year-old Alexandria would rather risk her life fighting than waste it scrubbing toilets, but she may end up slumming it anyway. There are several rules that students at the Covenant must follow. Alex has problems with them all, but especially rule #1:Relationships between pures and halfs are forbidden. Unfortunately, she's crushing hard on the totally hot pure-blood Aiden. But falling for Aiden isn't her biggest problem--staying alive long enough to graduate the Covenant and become a Sentinel is. If she fails in her duty, she faces a future worse than death or slavery: being turned into a daimon, and being hunted by Aiden. And that would kind of suck.

Tankar och funderingar:
Ändå sedan jag såg Petra läsa den här boken har jag velat läsa den här boken och eftersom jag tyckte om  Jennifer L. Armentrout Lux serie så var jag bara tvungen att beställa hem de tre första delarna i Covenant serien. Jag hade faktiskt inte läst om vad serien skulle handla om så jag blev skapligt förvånad hur lik Half-Blood var med Vampire Academy.

Det är vid flertal tillfällen Half-Blood är så otroligt sjukt lik Vampire Academy att man nästan blir mörkrädd. Bästa sättet att läsa den här boken är att inte tänka allt för mycket hur Half-Blood liknar Vampire Academy annars blir man ganska snabbt irriterad och förmodligen ger upp att läsa boken. Efter ungefär lite mindre än halva boken kunde jag sluta fokusera på likheterna och då blev jag så förälskad i Half-Blood att jag inte ville sluta läsa.

Till en början kunde jag för allt i världen inte tycka om Alex, hon gjorde mig alltid så himla frustrerad på henne och jag ville bara att hon skulle växa upp och inse vilken allvarlig situation hon faktiskt var i. Men jag har alltid beundrat hennes styrka och hur modig hon faktiskt är. Någonstans när jag hade slutat jämföra Half-Blood med Vampire Academy började jag avguda Alex, hon är ju hur tuff och bad-ass som helst!
Vad jag inte förstod är varför hon tyckte om Aiden så mycket, jag såg inte vad som var så himla speciellt med honom. Jag tror det hade gjort mycket om vi skulle fått lära känna honom och inte bara se honom ur Alexs ögon.
Vem jag däremot gillade var Seth! Jag älskar killar som är lite bad-ass men ibland blir så där gulligt mysiga. Oh jag vill bara ha mer av honom!

Det ska bli så otroligt spännande att läsa andra boken i serien då jag tror att den delen kommer vara lika lik Vampire Academy. Och på tal om Vampire Academy så måste jag säga att jag gillar Rose och Dimitri mer än Alex och Adrian men själva handlingen så föredrar jag Half-Blood.

Favorit Citat:
“So? What are you going to do about it? Throw your mashed potatoes at me? I'm consumed by terror.”

“I was gonna be super pissed in the afterlife if I died a virgin in this crap hole.”

“You need to know about love. The things people will do for love. All truths come down to love, do they not? One way or another, they do. See, there is a difference between love and need. Sometimes, what you feel is immediate and without rhyme or reason.” She sat up a little straighter. “Two people see each across a room or their skin brushes. Their souls recognize the person as their own. It doesn’t need time to figure it. The soul always knows… whether it’s right or wrong.” 



Andra delar i serien: 
1. Half-Blood
2. Pure
3. Deity
4. Apollyon
5. Sentinel

13 kommentarer:

  1. Vill läsa den här ännu mer nu!! Den flyttar definitivt upp till min 10-närmaste-TBR!! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se om du blir trött av de vita skolsidorna ;) ;)

      Radera
  2. Den här ska jag absolut läsa! Det kanske är en fördel att inte ha läst Vampire Academy som jag inte har gjort för jag har sett flera som har påpekat likheterna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh ja, men dock kan du ha svårt att läsa Vampire Academy senare. Tycker dock att du ska ge den här serien ett försök :)

      Radera
  3. Har funderat länge på att börja läsa den här serien, men efter din recension så vill jag väldigt gärna läsa den! Älskar omslagen oxå! :)

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om exakt allt du säger! :)

    SvaraRadera
  5. Men då ska jag ta och läsa den här serien :)

    SvaraRadera
  6. Omslaget är väldigt snyggt och boken verkar bra. Vill läsa :) har inte läst Vampire Academy, men det kanske är bra då.

    SvaraRadera