måndag 8 april 2013

Clockwork Princess - Cassandra Clare

Titel: Clockwork Princess
Författare:  Cassandra Clare
Serie: The Infernal Devices #3
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 592
Beskriving från Goodreads:  
Danger and betrayal, secrets and enchantment in the breathtaking conclusion to the Infernal Devices trilogy

Tessa Gray should be happy - aren't all brides happy?
Yet as she prepares for her wedding, a net of shadows begins to tighten around the Shadowhunters of the London Institute.
A new demon appears, one linked by blood and secrecy to Mortmain, the man who plans to use his army of pitiless automatons, the Infernal Devices, to destroy the Shadowhunters. Mortmain needs only one last item to complete his plan. He needs Tessa. And Jem and Will, the boys who lay equal claim to Tessa's heart, will do anything to save her.



Tankar och funderingar:
Sista delen av The Infernal Devices. Jag kan inte förstå att den här underbara serien är slut, jag vill inte att den ska ta slut men nu har det hänt är alla mina känslor en salig röra. Måste dock säga att det här är det bästa slut jag någonsin har läst, helt perfekt! Det är så här man avslutar en serie!

Jag trodde jag hade förberett mig känslomässigt tillräckligt när jag började läsa boken men icke sa nicke. Jag grät och skrattade och grät igen om och om igen. De sista hundra sidorna var mina känslor bara kaos och jag grät som jag aldrig har gråtit förut.

Jag älskar hur mycket  Tessa har utvecklats under serien gång. Hon är en stark och modig tjej och jag önskade verkligen att hon skulle få ett lycklig slut. Jag vet inte varför jag fick för mig att hon inte skulle få det men det var det jag satt och var orolig över hela tiden.
Även älskar jag Will och Jem. Det är så sjukt svårt att välja mellan dom, ibland är jag Team Will ibland är jag Team Jem, jag är så glad över att inte vara i Tessas sits! Jag avskyr i vanliga fall triangeldrama men i den här serien är den otroligt bra, det är verkligen ett omöjligt val men på  något sätt vem Tessa än väljer så kan det inte vara fel val. Det är så en triangeldrama ska vara!

Som vanligt med Cassandra Clares böcker är de ganska långa men den här boken blev aldrig tråkig eller långsam. Clare är en mästare på att skriva och jag älskar allt som kommer ifrån henne. Nu behöver jag bara sista delen i The Immortal Instruments sen är jag (typ) nöjd!

 Till sist måste jag vara säga att epilogen var ren kärlek ifrån mig. Perfekt slut!


Favorit Citat:
“A very magnanimous statement, Gideon,” said Magnus.
“I’m Gabriel.”
Magnus waved a hand. “All Lightwoods look the same to me.”

“Gabriel's green eyes sought Will. "It was the pox, wasn't it? You know all about it, don't you? Aren't you some sort of expert?
"Well, you needn't act like I invented it, said Will. "Just because I believed it existed.”

“It has been the privilege and the honor of my life to know you.”


"How could three people who cared for one another so much cause one another so much pain?"

“Tessa craned her head back to look at Will. “You know that feeling,” she said, “when you are reading a book, and you know that it is going to be a tragedy; you can feel the cold and darkness coming, see the net drawing tight around the characters who live and breathe on the pages. But you are tied to the story as if being dragged behind a carriage and you cannot let go or turn the course aside.” His blue eyes were dark with understanding — of course Will would understand — and she hurried on. “I feel now as if the same is happening, only not to characters on a page but to my own beloved friends and companions. I do not want to sit by while tragedy comes for us. I would turn it aside, only I struggle to discover how that might be done.”
“You fear for Jem,” Will said.
“Yes,” she said. “And I fear for you, too.”
“No,” Will said, hoarsely. “Don’t waste that on me, Tess.”




Andra delar i serien: 
1. Clockwork Angel
2. Clockwork Prince
3. Clockwork Princess


3 kommentarer:

  1. Längtar tills jag får tag på första delen i serien och kan börja läsa! :D
    Svar; Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Ska läsa de här böckerna. De verkar så bra!

    SvaraRadera
  3. Åh ser såååååå mycket fram emot att skaffa denna serie och läsa den :) har hört så mycket gott om den :)

    SvaraRadera