lördag 9 februari 2013

Cinder - Marissa Meyer

Titel: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Serie: Lunar Chronicles #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 390
Betyg: 1 2 3 4 5

Beskriving från Goodreads:  
Humans and androids crowd the raucous streets of New Beijing. A deadly plague ravages the population. From space, a ruthless lunar people watch, waiting to make their move. No one knows that Earth’s fate hinges on one girl. . . .

Cinder, a gifted mechanic, is a cyborg. She’s a second-class citizen with a mysterious past, reviled by her stepmother and blamed for her stepsister’s illness. But when her life becomes intertwined with the handsome Prince Kai’s, she suddenly finds herself at the center of an intergalactic struggle, and a forbidden attraction. Caught between duty and freedom, loyalty and betrayal, she must uncover secrets about her past in order to protect her world’s future.


Tankar och funderingar:
Jag har läst väldigt många bra recensioner om den här boken så jag var bara tvungen att klicka hem den. Och som vanligt blev jag inte besviken, jag litar på mina bokbloggar vänner när de säger att den här boken är bra.

Och visst är den bra, väldigt bra! Men den var lite för förutsebar för min smak, sa redan från början att Cinder var Princess Selene, plus en hel del andra saker lista jag ut supersnabbt och det är därför boken inte fick en fullpott (betyg 5) ifrån mig. Annars tyckte jag om den mycket och jag måste säga att tack vare den här boken vill jag läsa mer fairy tale retelling då denna bok var min första.

Tyckte det var roligt att man inte bara fick läsa ifrån Cinders PoV utan också ifrån Kai och forskaren (som jag aldrig minns namnet på). På detta vis fick man reda lite mer som man inte skulle ha fått reda på tidigare, till exempel vad som egentligen händer med jorden/världen.

Jag tycker om Cinders och Kais relation även fast det "tyckte" (jag kan inte precis säga förälskelse) om varandra redan från början så tyckte jag om att de höll det på kompis nivå istället.

Som jag sa tidigare så kommer jag garanterat läsa mer fairy tale retellings tack vare denna bok. Jag kan också inte vänta med att andra boken i den här serien ska komma ut, jag måste få reda på vad som kommer att hända med Cinder.

Men åh vad jag suger nu, ibland är jag bara blind. Har alltid trott att det är skelettet man ser på foten på omslaget men nu när jag tittade på det igen ser jag ju att det är robotdelar. Gud vad sämst jag är!

3 kommentarer:

  1. Har inte ens läst Cinder än så länge, måste ändra på snart! :P
    Om du vill läsa flera retellings så tipsar jag om Scarlet av A.C. Gaughen. Den är jättebra! :D

    SvaraRadera
  2. Åh, ser ut som att jag har mycket att se fram emot då den här boken ingår i mitt Fairytale Retelling-tema :)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du tyckte om den! Jag har beställt Scarlet, så väntar spänt på att den ska komma hem! :D

    SvaraRadera