onsdag 6 februari 2013

Beautiful Creatures - mörka drömmar, livsfarlig kärlek - Kami Garcia och Margaret Stohl

Tack Semic för detta bok exemplar!

Titel: Beautiful Creatures - mörka drömmar, livsfarlig kärlek
Författare: Kami Garcia och Margaret Stohl
Serie:  Beautiful Creatures #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 528
Betyg: 1 2 3 4 5


Beskriving från Goodreads:  
En förbannelse, ett val, två öden … När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna.

När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta … Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp.

En mörk och romantisk kärlekssaga! En skrämmande värld av magi - och två huvudpersoner som gör allt för varandra. Beautiful Creatures är första delen i en serie av tre. Beautiful Creatures lanseras också som film under våren 2013 med Jeremy Irons, Emma Thompson och Viola Davis i rollerna. Boken är en stor internationell succé och såld till 35 länder.



Tankar och funderingar:
Ända sedan jag läste om boken på Petras bokblogg har jag velat läsa den Beautiful Creatures. Och sen när jag såg att boken skulle bli film så blev jag mer sugen, dock så tyckte jag första gången jag såg trailern att boken/filmen är nog inte min grej. Som vanligt har jag alltid fel.

Den här boken är en riktigt tegelsten men jag läste ut den på 2 dagar så himla bra var den, jag hade inte tid för annat än att läsa för jag var bara tvungen att ta reda på vad som kommer att hända med Ethan, Lena och de andra.

Jag tycker det var riktigt kul att man fick följa från en killes perspektiv. Det är inte så vanligt när det kommer till paranormal romance och jag måste säga att jag älskade det, ge mig mer böcker med det tack!
Lena hade bara en liten del av ett kapitel när man fick ifrån hennes perspektiv och när jag läste det så saknade jag Ethan hela tiden. Jag tycker Ethan var hur mysig och snäll som helst, och jag tyckte om att han var lite feg och inte vågade kyssa Lena när han ville. Supergulligt!

Jag har blivit ganska trött på kärlek vid första ögonkastet, eller ska jag säga kärlek i första drömmen här? Men den här gången störde jag mig inte på det en enda gång. Jag tyckte det bara var gulligt, och jag tror att det hjälpte att det tog mer än halva boken innan de blev officiellt ett par.

Jag tycker om att de inte översatte sången som dyker upp lite här var till svenska, jag tror inte det skulle göra den rättvisa på svenska. Så om man ska läsa den här boken ska man helst kunna lite engelska, men engelskan var väldigt enkel så man måste inte vara ett proffs.

Och vilket slut! Jag hade aldrig listat ut att det skulle sluta så!
Jag är så glad över att jag har de engelska versionerna i min bokhylla, för jag tror inte att jag kan orka vänta på den svenska översättningen på andra delen i serien. 

Jag tror dock inte den här boken passar alla, men jag tycker allt att de som läser paranormal romance ska ge den en chans. För vem vet? Det kanske kommer bli din nya favorit serie? Så blev det i alla fall för mig.


2 kommentarer:

  1. Gillade denna också tror dock inte den kommer göra sig lika bra som film. Han som spelar Ethan man bara what? Inte alls så jag tänkt honom!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du gillade den, Lena & Ethan är faktiskt mitt favoritpar (med Katy och Daemon på en väldigt stark andraplats) :D

    SvaraRadera