onsdag 2 januari 2013

Resten får du ta reda på själv - Lauren Oliver

Titel:  Resten får du ta reda på själv
Författare: Lauren Oliver
Serie: -
Språk: Svenska/Engelska
Betyg: 1 2 3 4 5
Utläst: 29 December 2012



Finns hos: Cdon | Adlibris





Beskriving från Goodreads:  
Det är den 12 februari, fredagen före Alla Hjärtans Dag, och skolan firar "Cupid Day" med att eleverna skickar rosor till varandra. En toppendag för Sam och hennes kompisar - de är skolans fruktade innegäng och får flest rosor av alla. Dagen avslutas med en stor fest. Klockan 00:40 dör Sam. Hennes liv är slut, över, finito. Allt blir svart. Men så ringer väckarklockan och det är den 12 februari. Igen. Var allt en mardröm? Nej, tyvärr inte. Men vad är det då? Läs så får du veta!

OBS! Detta är inte en bok om änglar. Huvudpersonerna är synnerligen mänskliga. Det enda ovanliga är att Sam får 7 chanser på sig för att göra allt rätt och bra på sin dödsdag. Och det är sjukt spännande. Sam är inte så himla trevlig, men hon ger oss en del tips om vad som verkligen är viktigt i livet.



Tankar och funderingar:
Jag hade väldigt höga förväntningar när jag började läsa den här boken. Jag hade sedan tidigare läst Delirium av Lauren Oliver och jag avgudade den boken så hoppades på samma sak när det kom till Resten får du ta reda på själv. Tyvärr blev det inte så. 

Missförstå mig inte, jag tyckte boken var helt okej men jag tror inte riktigt det var min typ av bok. Jag vill gärna ha mer övernaturliga inslag i mina böcker. Visst skulle man kunna räkna typ in den här boken i den kategorin bara för att Sam återupplever samma dag hela tiden. Men jag vet inte, kanske inte - jag känner att jag behöver mer än bara det. 

Till en början tyckte jag boken var jätte seg och jag tyckte inte Sam eller någon i hennes lilla gäng. Det var mer att jag hatade henne och tänkte på de som var poppis när jag gick i skolan som var så elaka mot alla andra. Som ni förstår var jag inte så poppis, inte för jag ville vara det, utan de var riktigt elaka mot alla som inte riktigt passade in. På något sätt gjorde det så jag avskydde karaktärerna ännu mer. 

Men ju mer boken går så blir faktiskt Sam mycket bättre. Hon börjar förstå allt fel de har gjort och hon försöker verkligen bättra sig. Men för mig räckte det inte riktigt. Jag hade hoppas på mer men det blev inte riktigt det. Jag läste boken mer att den skulle ta slut än att jag tyckte den var bra.

Nej det här var verkligen ingen bok som föll mig jätte mycket i smaken och kommer nog hålla mig till Lauren Olivers serier i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar