måndag 28 januari 2013

Det är jag som är Caroline - Peter Barlach

Titel:  Det är jag som är Caroline
Författare: Peter Barlach
Serie: -
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 320
Betyg: 1 2 3 4 5


Beskriving från Goodreads:  
"'Men flytta hemifrån då, för fan!' Det är nästan en timme sedan mamma skrek de magiska orden, men de klingar fortfarande som en skön refräng i huvudet. Det var allt jag behövde höra."
Caroline, 17 år, en kall vinterkväll i Orminge centrum, iklädd jeansjacka.

På bara några veckor har Caroline fixat boende, jobb och dunjacka. Med charm och självförtroende knockar hon sin omgivning. Överlevaren Caroline är den felande länken mellan Pippi Långstrump och Lisbeth Salander.

Under en vinter får vi följa Caroline på hennes ensamma, envisa flykt undan sin mamma. Hon träffar bland andra Andreas, som hyr ut sina bortresta föräldrars matkällare för tusen kronor i månaden. Och Joakim, en gift man som raggar upp henne i delikatessdisken där hon jobbar. Men viktigast för henne blir Stephanie; en 40-årig före detta knarkare och modell som numera bara missbrukar kaffe och treo och pluggar till sjuksköterska. Stephanie är den enda som vågar ställa frågan: "Varför flyr du från din mamma, Caroline?"


Tankar och funderingar:

Denna bok läste jag först och främst inför bokträffen den 16 februari. Innan har jag sett att flera bokbloggare har läst den här boken men jag har inte riktigt läst vad de tycker om boken då jag ansåg att det här är inte min typ av bok. Vilket inte är helt fel, det är inte min typ av bok men bara för det betyder det ju inte att boken är dålig heller?

Det är kanske inte någon stor favorit men boken hade sina ställen då jag faktiskt tyckte om den. Vid vissa tillfällen kunde jag till och med känna igen mig själv i Caroline och jag tror tack vare det som gjorde boken mycket bättre. Dock vid andra tillfällen kunde jag verkligen inte förstå varför Caroline gjorde som hon gjorde men man kan inte alltid förstå sig på alla.

Boken är riktigt lätt läst och jag läste ut den på bara en dag. För även om inte sådär mycket saker händer hela tiden så kunde inte i alla fall jag sluta läsa, jag ville verkligen få reda på vad som kommer hända med henne. Och till slut när Stephanie försvann då kunde jag verkligen inte lägga ifrån mig boken, jag måste ha reda på nu vad som har hänt med henne!

Jag är faktiskt riktigt glad över att läst den här boken för den har fått mig att tänka mer på framtiden och att det kanske ordnar sig ändå. Även fast boken kanske inte riktigt handlade om det så fick jag den känslan efter jag har avslutat boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar