fredag 25 januari 2013

Halvblod - Sofie Trinh Johansson

Tack Mörkersdottir för detta bok exemplar!

Titel: Halvblod
Författare: Sofie Trinh Johansson
Serie: Halvblod #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 662
Betyg: 1 2 3 4 5

Beskriving från Goodreads:  
Aveline Johansson, 22 år, lever med ett hjärta skört som glas. Det stillasittande livet har gjort henne till en enstöring som umgås mer med rollkaraktärerna i sina böcker än med verkliga vänner. Men efter att ha råkat höra ett samtal mellan sina föräldrar, ett samtal hon vet att hon aldrig borde hört, förändras hela livet. Plötsligt befinner hon sig på flykt med den enda personen som vet vem och vad hon egentligen är. Men kan hon lita på Billy? Eller är hon i större fara med än utan honom?

"Halvblod" är den första delen i en vampyrtrilogi, som tar med dig på en hisnande resa mellan gott och ont. Men vad är egentligen vad?



Tankar och funderingar:
Jag har velat läsa den här boken ändå sedan det var reklam om den på facebook. Jag hade till och med vunnit en auktion på tradera men säljaren skickade aldrig boken, typiskt! Men när jag blev lite tuffare så mejlade jag  Mörkersdottir och frågade om jag kunde få ett recensions exemplar av dom. Och gissa vad glad jag blev över att jag fick ett ja! När boken väl dök ner i brevlådan blev jag sjukt förvånad över hur tjock Halvblod är, hela 662 sidor! Och inte nog med det så är texten väldigt liten så det tog flera veckor för mig att läsa boken, fast det kan bero på att jag läste många andra böcker emellan.

Missförstå mig inte, jag gillade boken jätte mycket men jag kände att jag behövde komma ifrån den ibland, den lilla texten gav mig huvudvärk vid ett flerpar tillfällen. Annars är boken riktigt bra! Sofie Trinh Johansson skriver på ett jätte fint och bra sätt och jag var fast redan i början av boken. Dock blev boken lite seg ju längre in man kom och till slut läste jag inte för jag ville ha reda på mer utan mer bara för läsandes skull. Dock tyckte jag takten kom upp mer i slutet.

Jag älskar vampyrerna i boken, de är inte tråkiga dricker bara djurblod vampyrer utan är riktigt tuffa och jagar människor istället. Sjukt coola! Och skuldkänslor vad är det?
Och sedan hände det hemska, triangeldrama! Jag börjar bli ganska trött på triangeldramer nu för tiden, verkar finnas i varje bok! För mig hade det inte gjort något att  Sofie Trinh Johansson hade skippat den delen och lagt till lite mer spänning som jag tyckte behövdes just vid den tidpunkten.

Utöver det är faktiskt den här boken en av de bättre svenska vampyr böckerna jag har läst på ett bra tag, om inte någonsin!
Jag kommer kanske inte slänga mig över andra boken i serien i första taget, men jag kommer verkligen läsa den då jag vill veta mer om Aveline och Billy.

 Jag vill starkt rekommendera den här boken till de som tycker om att läsa om mer blodtörsta vampyrer.

1 kommentar:

  1. Jag har också precis recenserat Halvblod och håller med dig i vad du säger. Triangeldramat förstörde en stor del av bokens värde för mig, och jag nästan dunkade mitt huvud i väggen när det blev uppenbart att det var en sådan bok! xD

    SvaraRadera