torsdag 20 juni 2013

The Unbecoming of Mara Dyer - Michelle Hodkin

Titel: The Unbecoming of Mara Dyer
Författare: Michelle Hodkin
Serie: Mara Dyer #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 452

Beskriving från Goodreads:  
Mara Dyer doesn’t think life can get any stranger. She wakes from a coma in hospital with no memory of how she got there or of the bizarre accident that caused the deaths of her best friends and her boyfriend, yet left her mysteriously unharmed. The doctors suggest that starting over in a new city, a new school, would be good for her and just to let the memories gradually come back on their own.

But Mara’s new start is anything but comforting. She sees the faces of her dead friends everywhere, and when she suddenly begins to see other people’s deaths right before they happen, Mara wonders whether she’s going crazy! And if dealing with all this wasn’t enough, Noah Shaw, the most beautiful boy she has ever seen can’t seem to leave her alone… but as her life unravels around her, Mara can’t help but wonder if Noah has another agenda altogether…




Tankar och funderingar:
Min kompis Lisa från Tyskland skrev till mig en dag och sa "Maddie Maddie du måste bara läsa Mara Dyer böckerna". Jaha tänkte jag och plockade upp böckerna. Lisa har ju alltid haft bra boksmak och det är hon som har tipsat mig om många av mina favorit böcker och även denna gång prickade hon rätt.

Jag slungades in i handlingen på direkten och fastnade och kunde inte sluta läsa, även fast om jag skulle vilja det (vilket jag inte ville). Även fast man kanske inte hängde med så där jätte mycket i början (ibland i resten av boken också) så kunde man bara inte sluta. Man var verkligen tvungen att få reda på vad som ska hända och vad som står på med Mara.

Maras berättarröst är väldigt bra och man kände som hon kände nästan hela tiden. Jag älskar hennes ironiska tankar och inre dialoger. Jag förstår även hennes humörsvängningar då jag är precis lika dan men kan tänka att en del kan tycka att de är lite för överdrivna. Dock till slutet börjar Mara bli lite allt för konstig och jag blir rädd att allt bara händer i hennes huvud.

Men den bästa karaktären är självklart Noah. Till en början så ryckte jag bara på axlarna när man fick möta honom. Han är den där stereotypiska snygga pojken som helt plötsligt blir intresserad av huvudrollen, vi har ju blivit van med sådant nu vid det här laget. Men efter ett tag växte Noah i mina ögon och från att bli ganska förutsebar så blev han en lite mystisk och intressant karaktär som jag bara ville ha mer av. Och när väl Mara tilläts sig att tycka om honom så insåg jag hur otroligt charmig han var och mitt hjärta började smälta.

Slutet var dock jätte förvirrande men jag älskar cliffhangern på sista sidan. Och med det måste jag slänga mig över andra delen på momangen!

Favorit Citat:
“Thinking something does not make it true. Wanting something does not make it real.”

“What would you do if I kissed you right now?"
I stared at his beautiful face and his beautiful mouth and I wanted nothing more than to taste it. "I would kiss you back.”


“You want me as much as I want you. And all I want is you."
My tongue warred with my mind. "Today," I whispered.
Noah stood slowly, his body skimming mine as he rose. "Today. Tonight. Tomorrow. Forever.”


“You're the girl who called me an asshole the first time we spoke. The girl who tried to pay for lunch even after you learned I have more money than God. You're the girl who risked her ass to save a dying dog, who makes my chest ache whether you're wearing green silk or ripped jeans. You're the girl that I--" Noah stopped, then took a step closer to me. "You are my girl.”



Andra delar i serien: 
1. The Unbecoming of Mara Dyer
2. The Evolution of Mara Dyer
3. The Retribution of Mara Dyer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar