måndag 17 juni 2013

Magin - Maria V. Snyder

Tack Harlequin för detta bokexemplar!

Titel: Magin
Författare: Maria V. Snyder
Serie: Study #2
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 363

Beskriving från Goodreads:  
Jag är en överlevare

Man skulle kunna tycka att jag, efter att ha kidnappats som barn, fängslats som tonåring och sedan släppts fri för att arbeta som provsmakare, har uthärdat tillräckligt. Men nej. Upptäckten att jag besitter magisk kraft förmågor som är förbjudna i Ixia har resulterat i en avrättningsorder. Min enda chans är att fly till Sitia, platsen där jag en gång föddes.

Men Sitia känns främmande och jag behandlas som en fiende, till och med av min egen bror. Dessutom kan jag inte kontrollera mina krafter. Jag vill lära mig att behärska min magi men tiden är knapp. En ondsint magiker har trätt fram och jag är utsedd till hans nästa offer.

Kommer mina magiska krafter att rädda mig ... eller bli min död?


Tankar och funderingar:
Jag verkligen älskade första boken Giftet så det var inte lång tid efter jag hade läst ut den boken som jag plockade upp Magin och jag kan säga att inte blev jag besviken den här gången heller. Jag tycker till och med att Magin är snäppet bättre än Giftet om jag ska vara ärlig.

Magin börjar precis där Giftet slutade och Yelena är på väg ner i Sitia för att träffa sin riktiga familj för första gången. Och det dröjer inte länge tills hon träffar dom heller. Det är det jag tycker om med Maria V. Snyders böcker man behöver aldrig vara orolig över att boken ska bli seg eller långtråkig. Och det är tack vare det att man verkligen inte kan lägga ifrån sig böckerna.

Nu åter till Yelenas familj, vad jag inte riktigt förstod var att de kunde släppa iväg henne så lätt när de precis när deras förlorade dotter har återvänt. Avskydde verkligen hennes bror Leif till en början, men efter man lärde känna honom lite men jag ogllar honom fortfarande.
I Giftet hade jag svårt för Valek men jag måste säga att jag saknade honom väldigt mycket i den här boken, Valek dök nämligen inte upp försen efter hälften av boken. Han har verkligen vuxit i mina ögon och jag bara älskar honom och Yelena tillsammans. De är bara perfekta tillsammans!

I den här boken fick man även reda mer om själva magisystement och jag måste säga att det är väldigt välbyggt och intressant. Det är riktigt kul och otroligt spännande att läsa om hur Yelena lär sig och hantera magin och sedan utveckla sina magiska gåvor. Men min favorit är fortfarande när Yelena slåss, jag är en sucker för tjejer som kan fightas.

Jag kan verkligen inte vänta på Augusti när Harquelin släpper tredje delen Elden. Jag kommer slänga mig över boken så fort jag får chansen. Och om jag ska vara ärlig så kanske jag till och med köper tredje delen väldigt snart. Jag och vänta är inte min grej, och lite mindre än två månader är en lång väntan. Men de svenska omslagen är ändå snyggast av de alla!




Andra delar i serien: 
1. Giftet
2. Magin
3. Elden
4. Untitled
5. Untitled
6. Untitled

2 kommentarer:

  1. Du får försöka hålla ut tills augusti.. tänk på hur snyggt det blir i bokhyllan med alla i samma stil :) Men jag vill oxå ha Elden nu!!

    SvaraRadera