torsdag 13 juni 2013

Giftet - Maria V.Snyder

Tack Harlequin för detta bokexemplar!

Titel: Giftet
Författare: Maria V. Snyder
Serie: Study #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 368

Beskriving från Goodreads:  
Mord, kaos och magi ...

Instängd i mörkret som omsluter mig som en kista har jag inget som distraherar mig från mina minnen – minnena av att döda Reyad. Han förtjänade att dö, men enligt lagen gör även jag det. Här i Ixia är straffet för mord avrättning. Och nu väntar jag på bödeln.

Men samma lag som fördömer mig kan också rädda mig. Ixias provsmakare – som försäkrar att befälhavarens mat inte är förgiftad – har dött. Och enligt lagen ska den fånge som står på tur för avrättning erbjudas jobbet. Det vill säga jag.



Tankar och funderingar:
På baksidan av boken står det "Missa inte denna första del i den beroendeframkallande nya serien om Yelena Zaltana!" och de ljuger inte när de säger att den är beroendeframkallande för det är precis det jag är! Kunde verkligen inte lägga ifrån mig boken och tack vare Giftet har nu min läslust som var ganska borta förut helt tillbaka om inte ännu bättre än förut till och med. 

Med den här boken fick jag också tillbaka lusten att läsa episk fantasy, något jag inte har läst på väldigt länge. Det är något speciellt med en påhittad magisk värld och världen som Maria V. Snyder har byggt upp är helt orolig, även fast den innehåller magi så känns det för mig att den ändå är ganska verklighetstrogen. Något som jag inte har känt förut när jag läst episk fantasy så stort pluspoäng för det. 

Yelena blev snabbt min favorit karaktär, jag verkligen älskar tuffa tjejer som kan klara sig själv. Dock kan jag vara lite skeptiskt hur snabbt Yelena kunde lära sig alla saker, men på något sätt när hon hade lärt sig allt om gifter och sedan ock att slåss så älskade jag henne ännu mer. 

Valek åt den andra sidan föll jag aldrig riktigt för. Han var så otroligt grym hela tiden och jag kunde inte sluta tänka på att det är säkert tack vare honom Yelena kommer dö i framtiden. Det var inte försen de sista 50 sidorna som Valek började växa i mina ögonen men jag har ändå svårt för honom.
Även fast jag inte förstår vad Yelena ser hos Valek tycker jag om att det inte var kärlek vid första ögonkastet. Maria V. Snyder har istället valt att relationen mellan de båda byggs upp långsamt, på det sättet känns det mer verklighetstroget.

Det enda jag kan klaga på om den här boken är att den var ganska förutsebar. Jag vet inte om det är för jag har läst så många böcker vid det här laget att jag börjar se alla ledtrådar innan eller om ledtrådarna var ganska uppenbara. Hur som helst så störde inte det mig något utan jag var helt fast i världen ändå. 

Om du inte har läst den serien så tycker jag du ska läsa den så snart du kan!




Andra delar i serien: 
1. Giftet
2. Magin
3. Elden
4. Untitled
5. Untitled
6. Untitled

7 kommentarer:

  1. Ja den här serien är verkligen beroendeframkallande :) Jag längtar till del tre Elden kommer ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Augusti kan inte komma snabbt nog :)

      Radera
  2. Men gud va snygg header, så himla sommrigt! :D

    SvaraRadera
  3. Älskar den här boken, och andra är minst lika bra! :D

    SvaraRadera
  4. Den verkar bra, den hamnar på min måste-läsa-lista, tack för tipset :)

    SvaraRadera