lördag 1 juni 2013

Breathe - Sarah Crossan

Titel: Breathe
Författare: Sarah Crossan
Serie: Breathe #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 384

Beskriving från Goodreads:  
When oxygen levels plunge in a treeless world, a state lottery decides which lucky few will live inside the Pod. Everyone else will slowly suffocate. Years after the Switch, life inside the Pod has moved on. A poor Auxiliary class cannot afford the oxygen tax which supplies extra air for running, dancing and sports. The rich Premiums, by contrast, are healthy and strong. Anyone who opposes the regime is labelled a terrorist and ejected from the Pod to die. Sixteen-year-old Alina is part of the secret resistance, but when a mission goes wrong she is forced to escape from the Pod. With only two days of oxygen in her tank, she too faces the terrifying prospect of death by suffocation. Her only hope is to find the mythical Grove, a small enclave of trees protected by a hardcore band of rebels. Does it even exist, and if so, what or who are they protecting the trees from? A dystopian thriller about courage and freedom, with a love story at its heart.


Tankar och funderingar:
Jag har haft den här boken stående i bokhyllan ett bra tag nu. Och efter jag har läst Annas recension på Boktycke så måste jag erkänna att jag har varit lite nervös över att plocka upp boken. Det var inte försen nu av en okänd anledning jag faktiskt tog upp boken och jag måste säga att den var bättre än vad jag trodde den skulle vara.

Tempot kanske inte var så där jätte hög men det var ändå på en sådan fast fart att man inte kunde lägga den ifrån sig vilket ledde till att jag läste ut den på bara en dag. Ibland kan det ju också vara lite skönt att läsa en bok som inte gör att du sitter som på nålar hela tiden också.

Jag föll för karaktärerna på direkten men tyckte det var lite jobbigt att boken började med att Bea var hemligt kär i Quinn som blir blixförälsakad i Alina som i sin tur är kär i rebellen Alex. Men som tur är så tänker man inte jätte mycket på det under bokens gång, inte i en sådan pass storlek som störde mig i alla fall.

Tycker det var riktigt spännande att läsa om en värld där man måste bo i en Pod för utanför kan man inte andas. Dock glömde jag bort hela tiden att man inte kunde andas utanför och fick därför påminna mig hela tiden att karaktärerna inte kan göra det jag vill att de ska göra.

Slutet var så sjukt bra vilket gör att jag vill ha andra och sista (?) delen så snabbt som möjligt!



Favorit Citat:
“I allow myself to be right here, in the moment, savouring the peace. All the millions and millions of stars remind me, too, how small and fragile I am. And unimportant, really. If this branch were to creak and moan and break under my weight, and I were to plummet to the ground, the stars in the sky would continue to decorate the world. And even if the last tree disappears from our planet, the stars will still be up there.”




Andra delar i serien: 
1. Breathe
2. Resist

1 kommentar:

  1. Jag har hört så mycket bra & dåligt om den här boken och jag är så kluven! Jag vet inte om jag vill läsa den :) Det är hopplöst att aldrig kunna bestämma sig!

    SvaraRadera