torsdag 10 januari 2013

The Sea of Monsters - Rick Riordan

Titel  The Sea of Monsters
Författare: Rick Riordan
Serie: Percy Jackson and the Olympians #2
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 265
Betyg: 1 2 3 4 5
Utläst: 3 Januari 2013

Finns hos: CdonAdlibris




Beskriving från Goodreads:  
After a summer spent trying to prevent a catastrophic war among the Greek gods, Percy Jackson is finding his seventh-grade school year unnervingly quiet. His biggest problem is dealing with his new friend, Tyson, a six-foot-three, mentally challenged homeless kid who follows Percy everywhere, making it hard for Percy to have any normal friends. But things don't stay quiet for long.

Percy soon discovers there is trouble at Camp Half-Blood: the magical borders that protect Half-Blood Hill have been poisoned by a mysterious enemy, and the only safe haven for demigods is on the verge of being overrun by mythological monsters. To save the camp, Percy needs the help of his best friend, Grover, who has been taken prisoner on an island somewhere in the Sea of Monsters, the dangerous waters Greek heroes have sailed for millennia. Only today, the Sea of Monsters goes by a new name: The Bermuda Triangle.

Together with his friends, Percy must retrieve the Golden Fleece from the Island of the Cyclopes or Camp Half-Blood will be destroyed. But first, Percy will learn a stunning new secret about his family, one that makes him question whether being claimed as Poseidon's son is an honor or simply a cruel joke


Tankar och funderingar:
Jag tyckte inte första boken var sådär superbra, den var ju inte heller dålig för den delen. Den fick ju faktiskt en fyra i betyg av mig. Själv tyckte jag att filmen var 700 gånger bättre än boken (kan bero på det otroligt snygga Logan Lerman. YUM!). Så därför hade jag inte precis sådär jätte höga förväntningar när jag började läsa andra boken i Percy Jackson serien.

Men gud vad förvånad jag blev. Den var ju så sjukt bra! Jag tror den här är en serien som blir bättre om man har läst boken före man har tittar på filmen. För ni visste väl att det ska bli en film på den här boken också, längtar!

När jag satt och läste så satt jag till och med och skrattade högt och min pojkvän tittade konstigt på mig, men när jag berättade varför jag skrattade så skrattade faktiskt han också. Så kul är boken! Man måste inte ens läst boken för att tycka den är kul. Förstår ni vad jag menar? För det lät lite konstigt.

För en gång skull så gillar jag andra boken mer än första boken, vilket måste vara första gången det har hänt. Man kan inte sluta att älska karaktärerna och man blir allt mer indragen i historien så man måste läsa resten av serien för att få reda på mer. För det här är inte någon serie som man ger upp efter ungefär hälften, utan man måste verkligen avsluta serien. Så med det sagt så slänger jag mig på tredje delen!

1 kommentar: