tisdag 28 maj 2013

Unravelling - Elizabeth Norris

Titel: Unravelling
Författare: Elizabeth Norris
Serie: Unravelling #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 445

Beskriving från Goodreads:  
STOP THE COUNTDOWN. SAVE THE WORLD…

Leaving the beach, seventeen-year-old Janelle Tenner is hit head on by a pickup truck.

And killed.

Then Ben Michaels, resident stoner, is leaning over her. And even though it isn’t possible, she knows Ben somehow brought her back to life…

Meanwhile, Janelle’s father, a special agent for the FBI, starts working on a case that seems strangely connected to Ben. Digging in his files, Janelle finds a mysterious device – one that seems to be counting down to something that will happen in 23 days and 10 hours time.

That something? It might just be the end of the world. And if Janelle wants to stop it, she’s going to need to uncover Ben’s secrets – and keep from falling in love with him in the process…



Tankar och funderingar:
Efter ha läst en recension som hyllade sönder den här boken (förlåt jag minns inte vart eller vems det var) var jag bara tvungen att beställa hem den. Och när jag såg att boken kostade bara 35 kr på The Book Depository var ju bara det ett stort plus.

Tyvärr kan jag inte säga att boken blev en ny favorit men den var ändå riktigt spännande att man inte kunde lägga den ifrån sig. Boken största styrka är helt klart den snabba takten och spänningen. Riktigt spännande var det med den mystiska nedräkningsystemet, var det verkligen en nedräkning till jordens undergång? Jag kan fortfarande inte riktigt förstå hur över 400 sidor kunde flyga förbi så snabbt, så spännande var det att läsa boken.

Jag skulle beskriva boken som en blandning av tv-seriena Fringe och Veronica Mars vilket är två av mina favorit serier. Dock kunde Janelle var lite små tråkig vid sina tillfällen, om jag ska vara ärlig så var hon ganska grå och blek. Men på något sätt så föll jag för henne och hennes bad-ass stil och att hon måste få reda på allt (som annars kan vara ganska irriterande). Tyckte att Ben var lite små charmig men jag var rädd hela tiden att det var något fel med honom, som till exempel att han skulle vara ond egentligen.
Måste även nämna Janelles bästa kompis Alex. Äntligen en bok där huvudkaraktärens bästa killkompis inte är förälskad i huvudrollen! Det var på tiden, är ganska trött på triangeldraman! I stort sätt var alla relationer mellan alla karaktärer så otroligt vackra (och trovärdiga!) att man nästan inte kunde hata någon!

Trodde dock att boken var en stand-alone så blev lite besviken över att boken slutade i en liten cliffhanger. Jag känner mig lite konstig men tyckte att slutet skulle passa en stand-alone men inte en serie. Kommer hur som helst slänga mig över sista delen när den kommer ut som paperback!

Favorit Citat:
“So your perfect proposal, what would it be?" Ben asks. "Seriously?"... "I don't know. It would just be the two of us, and I guess I'd want him to say something honest, not overly romantic, not something that would make a great story to tell his friends. I'd just want him to lean over..." As I say it, I lean slightly toward Ben, close enough that I can feel the warmth of his body radiating into the empty space between us, and drop the volume of my voice. "... and say 'Janelle Tenner, fucking marry me.”

“When the zipper snaps open, Ben pauses, his breath hot in my ear. "Janelle Tenner," he whispers. "I fucking love you.”


“Humans have precious few instincts, but that's because we don't listen to them. We let logic and knowledge get in the way. My dad always said that when instincts are at war with something society has taught you, listen to your instincts first and ask questions later. ”



Andra delar i serien: 
1. Unravelling
2. Unbreakable

2 kommentarer:

  1. Åh jag blev supersugen på den här nu! :)

    SvaraRadera
  2. Det låter lovande! Jag har boken hemma och hoppas att jag kan ta och läsa den snart :)

    SvaraRadera