söndag 26 maj 2013

The Maze Runner - James Dashner

Titel: The Maze Runner
Författare: James Dashner
Serie: The Maze Runner #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 384

Beskriving från Goodreads:  
When the doors of the lift crank open, the only thing Thomas remembers is his first name. But he's not alone. He's surrounded by boys who welcome him to the Glade - a walled encampment at the centre of a bizarre and terrible stone maze. Like Thomas, the Gladers don't know why or how they came to be there - or what's happened to the world outside.







Tankar och funderingar:
Jag hade hört så otroligt mycket bra saker om The Maze Runner så jag var bara tvungen att beställa hem serien men måste dock säga att jag blev jätte besviken. Jag förstår inte hypen om att boken är så otroligt bra det minsta. Jag säger inte att boken är värdelös det är den verkligen inte men jag tycker inte den var så vidare värst bra heller.

Den var riktigt händelselös och seg i början och det var inte försen runt slutet jag riktigt kom in i boken. Jag kände mig som ett stort frågetecken nästan hela tiden och för mig tyvärr så förstörde det läsupplevelsen. Jag kommer självklart läsa fortsättningen, dels för jag har alla böcker hemma men också för att jag vill ha ett svar på alla mina frågor.

Nu låter jag ganska jätte negativ men så hemsk är ju som sagt den inte. Thomas som är huvudkaraktären är en otroligt spännande och bra karaktär. Jag tycker om att han är modig, atletiskt men mest att han är smart och att han inte är rädd över att ställa frågor. Redan från början förstod man att det var något speciellt med honom och det var mycket tack vare det att jag fortsatte och läsa för jag var bara tvungen att få reda på vem han egentligen är.

Måste säga att slutet var riktigt spännande och det var vid den tidpunkten jag kände att boken inte var så himla dålig som jag tyckte till en början, hade dock hoppats och trott att hela boken skulle hålla den takten. Som jag sa tidigare kommer jag läsa fortsättningen men kanske inte än på ett tag.

Visste ni föresten att boken ska bli en film?

Favorit Citat:
“You are the shuckiest shuck faced shuck in the world!”

“Shouldn't someone give a pep talk or something?" Minho asked, pulling Thomas's attention away from Alby.
"Go ahead," Newt replied.
Minho nodded and faced the crowd. "Be careful," he said dryly. "Don't die.”




Andra delar i serien: 
0.5. The Kill Order
1. The Maze Runner
2. The Scorch Trials
3. The Death Cure

2 kommentarer:

  1. Läste denna nyss också och visst jag gillade den men förstår inte riktigt hypen kring den men resten av böckerna kanske är super bra! :)

    SvaraRadera
  2. Vad synd att du blev besviken. Jag har också tänkt ge den en chans så småningom :)

    SvaraRadera