tisdag 2 april 2013

Själlös - Gail Carriger

Tack Månpocket för detta bok exemplar!

Titel: Själlös (Eng: Soulless)
Författare: Gail Carriger
Serie: Parasol Protectorate #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 365
Betyg: 1 2 3 4 5

Beskriving från Goodreads:  
Att vara Alexia Tarabotti i det viktorianska London är inte det lättaste. För det första har hon ingen själ. För det andra är hon redan tjugofem år och fortfarande ungmö ett faktum som inte blir bättre av att hon är rejält kurvig, frispråkig och värst av allt halv¿italienska. Men detta är bara början på Alexias problem. Döda vampyrer, alldeles för stiliga varulvar och hemliga sällskap är snart vardagsmat och frågorna hopar sig: Är hennes själlösa förmågor verkligen en tillgång? Vem är fienden egentligen? Och viktigast av allt: Finns det te?

Själlös är den första delen i serien om den själlösa Alexia Tarabotti och utspelar sig i ett alternativt London i slutet av 1800-talet, där vampyrer och varulvar är en del av samhället. Det är en ångande steampunk-roman fylld av spänning, romantik, humor, luftskepp, bläckfiskar och bakelser.



Tankar och funderingar:
Äntligen har jag läst den här boken!
Jag har velat läsa den här serien jag vet inte hur länge och när jag fick hem boken ifrån Månpocket (Tack igen!) så dansade jag en glädje dans. Dock tror jag att jag hade lite för höga förväntningar när jag började läsa och boken var inte lika bra som jag hade hoppats. Missförstå mig inte, jag tycker boken var otroligt bra men jag hade hoppats på att jag skulle avguda boken.

Jag verkligen älskar världen som Geil Carriger har byggt upp men det jag tyckte mest om av allt är alla karaktärer.  Alla hade sina speciella egenskaper som man inte kunde låta bli att älska. Jag älskar Alexia mest för hon tänker på mat hela tiden (som jag!) och tuff brud i en omgivning där kvinnor anses vara svaga! Men den bästa av de alla är nog Lord Macoon, jag blev förälskad i honom nästan på störten. Jag tycker verkligen om att han inte är en vekling utan en riktigt tuff alfahane - Så sexigt!

Jag tyckte om handlingen väldigt mycket men jag kunde tycka att början var lite seg men det slog om ganska snabbt och efter det var man helt fast i boken och ville inte lägga sig ifrån den. Väldigt spännande!
Måste dock säga att sex scenen i slutet var lite för mycket för mig. Jag tyckte den var bara för bisarr!  

Även fast inte just den här boken fick en fullpoängare för mig så tror jag att den här serien kan komma bli en favorit ändå. Jag tror när jag börjar nästa bok i serien att jag är mer van med språket och annat dylikt och förstått mig på all fakta så jag bara behöver fokusera på läsningen och bara njuta.


Andra delar i serien: 
1. Själlös (Eng: Soulless)
2. Chanslös (Eng: Changeless)
3. Hemlös  (Eng: Blameless)
4. Hjärtlös? (Eng: Heartless)
5. Tidlös? (Eng: Timeless)

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade boken iallafall! Serien blir (enligt mig) bara bättre för varje bok som går. :D

    SvaraRadera
  2. Åhh jag har också velat läsa den här boken i evigheter.. kanske det äntligen dax att beställa hem den :)

    SvaraRadera