fredag 7 juni 2013

Grave Mercy - Robin LaFevers

Titel: Grave Mercy
Författare: Robin LaFevers
Serie: His Fair Assassin #1
Språk: Svenska/Engelska
Antal Sidor: 484

Beskriving från Goodreads:  
Young, beautiful and deadly. Trained as an assassin by the god of Death, Ismae is sent to the court of Brittany, where she finds herself under prepared - not only for the games of intrigue and treason, but for the impossible choices she must make. For how can she deliver Death’s vengeance upon a target who, against her will, has stolen her heart?





Tankar och funderingar:
Jag beställde hem den här boken enbart för min favorit booktuber Katytastic pratade om den här boken för ett tag sedan. Bokens handling verkade ju vara så sjukt spännande och det lät ju som en bok som jag skulle tycka om. Men nej, jag kan inte säga att jag föll för boken alls. Den var inte värdelös precis men det var så sjukt seg att man gäspade under de tre fjärde delar av boken.

Jag trodde boken ska vara fylld med action, för kom igen nunnor som lönnmörderskor låter ju riktigt spännande. Men bara för det låter bra betyder det inte att boken är det. Det var kanske inte försen i slutet när de började slåss och actionen blev på topp. Själva boken är mer fokuserad på alla politiska relationer och jag blandade ihop nästan alla namn hela tiden och hade därför svårt att veta om personen de prata om var ond eller god.

Det som är helt klart bäst med boken är att Ismae är grym på att döda! Man behövde aldrig oroa sig att något hemskt skulle hända som hon inte kunde ta sig ut ifrån. Det är såna här kvinnliga karaktärer som jag bara älskar att läsa om, dock om de faktiskt får visa att de är tuffa. Och jag tycker det är synd att Ismaes kickass inte fick visa sig oftare.

Självklart innehåller även den här boken kärlek (surprise surprise) men jag är glad över att säga att det inte är någon blixtförälskelse som jag trodde skulle hända. Istället lät författaren karaktärerna lära känna varandra först innan det blev mer än bara vänskap.

Nej skulle boken ha mer action och inte fokusera så mycket på all politik skulle boken kunnat vara en fullpoängare.

Favorit Citat:
“Why be the sheep when you can be the wolf?”

“Whenever you are ready, or if you never are, my heart is yours....”

“When one consorts with assassins, one must expect to dance along the edge of a knife once or twice.”

“I am sorry,' he whispers. 'I am sorry I treated you so ill. I thought only to protect Duval.'
'It was not I who was poisoning him,' I say.
'No, but you had stolen his heart and I was afraid you would rip it from his chest when you left.”



Andra delar i serien: 
1. Grave Mercy
2. Dark Triumph
3. Mortal Heart

1 kommentar:

  1. Jag kände samma sak! Trodde att det skulle bli en superspännande och actionfylld bok men det var mest seg :/

    SvaraRadera