fredag 30 november 2012

Vampire Academy - Richelle Mead

Titel  Vampire Academy
Författare: Richelle Mead
Serie: Vampire Academy #1
Språk: Svenska/Engelska
Betyg: 1 2 3 4 5
Utläst: 6 November 2012

Beskriving från Goodreads:  
St. Vladimir’s Academy isn’t just any boarding school—it’s a hidden place where vampires are educated in the ways of magic and half-human teens train to protect them. Rose Hathaway is a Dhampir, a bodyguard for her best friend Lissa, a Moroi Vampire Princess. They’ve been on the run, but now they’re being dragged back to St. Vladimir’s—the very place where they’re most in danger...

Rose and Lissa become enmeshed in forbidden romance, the Academy’s ruthless social scene, and unspeakable nighttime rituals. But they must be careful lest the Strigoi—the world’s fiercest and most dangerous vampires—make Lissa one of them forever.


Tankar och funderingar:
Jag har läst den här boken båda på svenska och engelska. Även fast översättningen är otroligt bra så föredrar jag den engelska "versionen". Jag tror det kan bero på att jag är inne i en period då jag föredrar på engelska. Men på något sätt den här gången blev läsupplevelsen bättre.

Då detta är en om läsning fast på engelska så mindes jag i alla fall lite vad som skulle hända, men ändå satt jag som på nålar när jag läste. Början tyckte jag var lite seg men när väl farten började trappar upp var jag helt fast och ville inte ens lägga ner boken för att gå på toaletten.

Jag har beställt hem resterande böcker och borde (hoppas) att jag ska få dom den här veckan för jag vill så jätte gärna läsa vidare på den här serien.

Dock tog det mig ett litet tag att komma ihåg de olika alla de olika sorters vampyrer, och jag var faktiskt tvungen att googla de först och sedan skriva ner det. Detta försvann ganska snabbt men jag är inte precis snabb lärd som ni kan se.

Jag kunde tycka att Lissa var lite jobbig i början men hon började växa i mina ögon efter ett par kapitel men Rose var min favorit från början. Jag älskade verkligen hennes bad-ass stil och hennes spydiga kommentarer men också hennes mer finstilta sida. Och Dimitri, jag vet inte ens hur jag ska börja när det kommer till honom. Från ena stunden kunde jag älska honom till att andra vilja slå till han.

Ska bli riktigt intressant att läsa resterande böcker i serien.

2 kommentarer:

  1. Vampire Academy är en av mina absoluta favoriterserier! Du påminner mig om varför. Måste skaffa alla böcker snart och läsa om dem också. :)

    Sv1: Det är sant, var väldigt många bra böcker nu i November (:

    Sv2: va roligt! Gör det :D

    SvaraRadera
  2. Läser denna bok nu i och med min lilla jukalender! har bara läst vå kapitel än så länge, men gillar den än så länge! ;)

    SvaraRadera