tisdag 27 november 2012

Var är Alaska? - John Green

Titel:  Var är Alaska?
Författare: John Green
Serie: -
Språk: Svenska/Engelska
Betyg: 1 2 3 4 5
Utläst: 23 November 2012







Beskriving från Goodreads:  
Miles lämnar ett trist, ensamt liv på High School bakom sig och anländer till internatskolan Culver Creek i Alabama en tryckande het dag strax före terminens början. Han längtar efter förändring och ett nytt liv och hoppas kunna hitta det på Culver Creek. Och visst förändras hans liv. Livet på skolan bygger på vänskap, fiendskap och ständiga brott mot skolans stränga regelverk. Inom loppet av något dygn har han fått ett nytt namn, "Bullen, fått en ny vän, Översten, och lärt sig en och annan ny ovana.

Och han träffar Alaska Young – den smartaste, roligaste och snyggaste tjej han någonsin sett. Hon förändrar hans liv mer än något annat, mer än han någonsin kunnat ana...

Var är Alaska? är en bok om kärlek och vänskap och vad som händer när man träffar någon som får hela ens värld att bli upp och ner. Den har blivit en stor favorit både bland kritiker och läsare och har jämförts med Salingers Räddaren i nöden.


Tankar och funderingar:
John Green, älskade John Green. Jag vet inte riktigt hur jag ska börja den här. Jag älskar verkligen John Green och är nog en av mina absolut favorit författare. Har dock bara sedan tidigare läst "The Fault in Our Stars" men den boken har jag läst så många gånger jag har tappat räkningen.

Jag älskar hur John Green skriver och jag blir bara mer och mer förälskad i han ju mer jag läser. Han skriver på något vackert sätt som inte ens går att förklara. Man måste läsa hans böcker för att förstå.

Även fast karaktärerna i Var är Alaska är lite överdrivna ibland så kan man inte låta bli att älska dom alla. Bullen som gick från loser till vara en i gänget, Översten som man inte riktigt förstår men ändå förstår och hemligfulla Alaska. Det är karaktärer som kommer leva med mig ett bra tag.

Varje kapitel började med en nedräkning till något och jag satt som på nålar och förstod inte alls vad som skulle hända. Tack vare detta så skräck läste jag hela boken och blev så otroligt förvånad när väl nedräkningen var avklarad. Vi fick ingen förvarning eller nått det bara hände och det ledde till att jag började gråta några tårar.

Jag brukar inte läsa en hel bok per dag men den här kunde jag verkligen inte lägga ifrån mig. Jag kunde gå från skratta till att gråta, från att älska till att hata och inte i en överdriven ton.

Det här måste vara en av mina bästa läsupplevelser på väldigt länge.

Rekommenderas varmt! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar