onsdag 28 november 2012

Chaos Walking 1-3 - Patrick Ness

Eftersom jag läste den här serien precis efter varandra så tänkte jag vara lite lat och recensera alla tre böcker samtidigt. Så varning för spoilers. 



Titel  The Knife of Never Letting Go, The Ask and the Answer, Monsters of Men
Författare: Patrick Ness
Serie: Chaos Walking #1-3
Språk: Svenska/Engelska
Betyg: 1 2 3 4 5
Utläst: sista boken utläst 23 November 2012







Beskriving från Wikipedia:  
The first book in the trilogy, The Knife of Never Letting Go, begins shortly before Todd Hewitt is to come of age and become a man. In Prentisstown, Todd has been brought up to believe that the Spackle released a germ that killed all the women and unleashed Noise on the remaining men. After discovering a patch of silence out in the swamp, his surrogate parents immediately tell him that he has to run, leaving him with only a map of New World, a message, and many unanswered questions. He soon discovers the source of the silence: a girl, named Viola. The two must hurry to warn an incoming ship of settlers as Mayor Prentiss prepares an army for war.


Following on from the events of the first book, The Ask and the Answer starts with the separation of Todd and Viola as they find out that the Mayor has reached Haven before them. Todd is locked up and forced to work with Spackle while Viola undertakes an apprenticeship from a renowned healer, Mistress Coyle. However, Mistress Coyle also leads an organisation, the Answer, to retaliate against ‘President’ Prentiss, which drives Viola and Todd apart as they become further involved in the opposing factions.


In the final book of the Chaos Walking trilogy, a world-ending war erupts as three armies march into New Prentisstown. New World is in chaos as the Spackle and the settlers go to war, urged on by Mayor Prentiss and a rebel Spackle, 1017. Todd and Viola refuse to give up on each other or what they believe in, but to survive requires making difficult choices. The protagonists find that their decisions have dire consequences, and the stakes only get higher as all three sides fight for what they believe is right. Themes that were explored in previous books are finally brought to a head: whether redemption is possible, whether the lives of few are worth the lives of many, and what it takes to grow up in a world full of monstrous decisions


Tankar och funderingar:
Jag hade inte hört något om den här serien när jag beställde hem den. Jag vet knappt ens varför jag beställde hem den. Tror det kan ha berott på att iheartbooks pratade om att hon läste den eller något sånt. Hur som helst så var det ett impuls köp och jag ångrar mig absolut inte.

Det tog ett litet tag att komma in i boken då en del ord var felstavade, alltså de var stavade som de låter. I början tyckte jag det var otroligt irriterande och var nära att lägga ifrån mig böckerna så många gånger. Man jag tog mig i kragen och tog mig igenom det och efter ett tag var man ganska van vid det.

Todd var från början ett jobbigt småglin men i den andra och tredje boken så blev jag så otroligt rörd hur mycket han hade växt. Visst han kunde vara lite jobbig i bland när han gjorde sina beslut men inte så jag blev så irriterad på honom. Jag förstod ju varför han gjorde som han gjorde.

Jag har absolut inget negativt att säga om Viola, hon var en stark heroine som aldrig slutade att förvånade mig. Stark i alla positioner och gjorde allt för Todd.

Men Mistress Coyle var nog den mest jobbigaste karaktären som jag någonsin har upplevt, trodde att det skulle vara Mayor Prentiss men icke sa nicke. Allt Mistress Coyle gjorde störde jag mig något enormt på att jag bara ville ta och skaka tag i kvinnan och säga "sluta tänk på dig själv hela tiden". Nej usch och fy en sådan människa vill jag aldrig träffa.

Måste säga att bok 2 var min favorit av de tre men alla ligger lika nära varandra. Det är helt unik bok serie jag har läst och som kommer vara med mig i framtiden. Ni som har läst serien förstår vad jag menar.

En liten spoilers innan jag avslutar den här recensionen:
 Jag blev så otroligt förvånad och ledsen över när Manchee dog. Jag var tvungen att lägga ifrån mig boken och få grina ett tag innan jag kunde fortsätta. Vilken otroligt underbar hund. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar